Mataffären fattar hur människor köper mat

Jag har börjat veckohandla på mataffaren.se – en matvarubutik med hemkörning. Vid första anblick skiljer sig butiken inte från de övriga jag provat genom åren – och det är alltid ett pyssel att söka upp en matvara, lägga den i korgen, söka upp nästa matvara, och så vidare; men för några veckor sedan upptäckte jag funktionen snabbköp. Det är en klurig sökfunktion som fullständigt eliminerar bortåt 60% av söktiden!

Så här ser processen vanligtvis  ut när man handlar på nätet (grovt):

  1. Hitta varan
  2. Navigera fram till den i en struktur eller
  3. Sök varan i den interna sökmotorn
  4. Klicka på köp-knappen
  5. Gå tillbaka till steg 1 för varje vara du vill köpa
  6. Gå till utcheckningen

Och den här processen funkar rätt bra när jag handlar till exempel tekniska prylar. Då handlar jag nämligen en begränsad mängd varor. Men problemet med processen blir uppenbar när man handlar matvaror, för då ska man handla många olika sorters varor.

Handskriven inköpslista. Foto av Henrik Ström

En klassisk lösning på det här problemet har varit att jag kan spara min varukorg och beställa samma varor en gång till nästa gång. Men handen på hjärtat: hur ofta händer det att du handlar samma ärtsoppa och Havre Fras vecka efter vecka? Och det passar helt enkelt inte heller med den mentala modell för matköp som vi har inrotad i vår kultur: vi skriver en inköpslista som vi fyller på under veckan (jodå, den sitter på kylskåpet eller annorstädes i köket).

Sedan tar vi med listan och går efter den när vi handlar.

Snabbköp närmar sig verkligheten

Funktionen snabbköp är begynnelsen till lösningen på problemet (jag säger begynnelsen för det finns brister som jag återkommer till).

När jag klickar på snabbköp får jag upp en bild som påminner om en inköpslista där jag kan skriva upp alla varor som står på min egen papperslapp. När jag sedan klickar på “Hämta varor” så sker det magiska. En sökning görs för var och en av produkterna samtidigt, och jag får upp en sökresultatlista för var och en av produkterna. Så här ser det ut:

mataffaren-snabbkop

Eftersom tjänsten söker efter alla mina produkter på en gång är detta alltså den enda sökning jag behöver göra! Så köpprocessen blir nu (också grovt):

  1. Hitta varorna
  2. Skriv av inköpslista och klicka på sök
  3. Klicka på köp för den produkt du vill ha
  4. Välj nästa inköpslista och repetera steg 2-3 tills du är färdig med listan
  5. Gå till utcheckningen

Här har man alltså eliminerat behovet att för varje produkt starta en helt ny sökning (steg 3 i den tidigare processen), vilket sparar enormt mycket tid. Och man har gjort det genom att vara mer användarcentrerad och utgått från hur människor faktiskt skriver inköpslistor.

Förbättringstips

Processen för snabbköp-funktionen är alltså klockren och visar hur man utgår från människans situation snarare än förutfattade meningar om teknikens begränsningar. Tyvärr så lämnar funktionen en del att önska i implementationen och jag lämnar ett par tips till vidareutvecklingen.

  • Det är viktigt att söket är kontextuellt och förstår mig bättre, snarare än bara går direkt på första varan i databasen. När jag skriver mjölk vill jag inte få upp mjölkfritt margarin, kokosmjök och mjölkchoklad framför barnfamiljernas mest köpta dryck. (Vanlig mjölk låg inte förrän på plats 17 i listan!)
  • Jag vill kunna skriva 2 liter mjölk och 2 paket bacon utan att få felmeddelande. Det är så jag skriver min inköpslista.
  • Överge inte den trevliga visualiseringen med inköpslistan. När inköpslistan byter form och flyttar högst upp i en horisontell navigering tappar man kontakten med människan till förmån för maskinen. Låt hellre inköpslistan ligga kvar i sin ursprungliga form och jobba med sökresultaten till höger om den, så att jag kan lägga till och kryssa av på min virtuella papperslapp.
  • I förlängningen ska jag givetvis kunna hålla upp inköpslistan framför webbkameran, ni läser av min handstil och vips så har jag min färdiga varukorg. Men jag ger er 5 år på den funktionen.

I mångt och mycket så har mataffaren.se en hel del trevlig interaktionsdesign som avviker från normen, och det är tydligt att man har ett fokus på att människor ska känna sig välkomna och personligt bemötta. Så även om du inte handlar där så rekommenderar jag ett besök bara för att få nya intryck och idéer till hur du kan lösa navigering och struktur på ett annorlunda sätt; och ge utrymme för den där hyggliga tonen som människor verkar gilla.