Ajax gör mig inte besviken

Enligt en rapport från Forrester är en majoritet av avancerade användare missnöjda med Ajax prestanda i applikationer på webben. Jag är skeptisk.

Ingen av de artiklar jag läser (CS, PC World, Computer World) nämner exempel på applikationer som fungerar dåligt. Ett av världens mest använda applikationer för webbaserad e-post, Gmail, fullkomligen badar i Ajax och jag kan inte vara mer nöjd.

Ajax förbättrar användarupplevelser när det används rätt

Jag tror det snarast handlar om när, var och hur man tillämpar Ajax. Ajax är för min del heller inte ett verktyg för att skapa fulländade applikationer utan för att förgylla användarupplevelsen där det är möjligt – på vanliga webbsidor. Sjävklart vill man bibehålla tillgänglighet och även kunna nå samma sidor via alternativa klienter, som mobiltelefoner.

Alternativen försämrar tillgängligheten

Om man anammar de alternativ som Forrester hänvisar till: Silverlight och Adobe AIR till exempel kommer det istället påverka tillgänglighet negativt. Ju närmare text vi håller oss (läs: XHTML), desto bättre kommer vi att kunna utbyta information mellan olika system – vilket är vart webben är på väg om ni råkat missa det 😉

Självklart kan Ajax också ställa till problem med tillgänglighet, men potentialen och förmågan att tillfredställa WAI och alternativa webbläsare är betydligt högre.

Robert Nyman, gränssnittexpert på Valtech, säger för övrigt i CS artikel:

Frågan företag och utvecklare ska ställa är om Ajax ger ett mervärde eller om tekniken används enbart för att utvecklarna har möjligheten.

Jag kan inte hålla med mer och måste bara påpeka att gränssnittsexperter, användbarhetskonsulter och interaktionsdesigners gärna får vidtalas oftare när det gäller bedömningar av ny teknik på webben.

En ytterligare aspekt är förstås att användning av Ajax är helt gratis och tillämpning av de flesta andra RIA-teknikerna kräver dyra programlicenser, vilket gör att kommersiella krafter gärna baktalar Ajax.


Kommentera