Business to Buttons, Dag 2, 2008

Jag kan inte hålla mig undan från Don Norman utan går även på hans keynote om emotionell design på morgonen dag 2. Något sliten från nattens övningar är jag besviken över avsaknaden av kaffeservering på morgonen. Don muntrar upp genom att berätta om sitt toalettbesök på flyget till Sverige. Tydligen har SAS väldesignade toaletter på sina stora plan som upplevs som rymliga, ljusa och färgglada – utan att för den skull vara direkt större än traditionella garderobsvarianter.

Med utgångspunkt från emotionella beteendevärden som påverkar olika delar av vårt medvetande (visceral, behavioral, reflective) beskriver Don hur design kan användas för att manipulera vår uppfattning om en produkt eller tjänst. Det tydligaste exemplet är våra förväntningar på priset och värdet av vatten beroende av hur flaskan ser ut. Innehållet går ju egentligen inte att särskilja, vatten är vatten, utan det som verkligen skiljer ett vatten från ett annat är behållaren som du köper, ofta i kombination med varumärket.

Bra design och presentation av en vara avgör hur mycket du är beredd att betala. Generellt betalar vi mer för ett vin med riktig kork än ett vin med skruvkork, även om skruvkorken är bättre på att bevara vinet. Inlärda förväntningar påverkar alltså våra köpbeteenden, även om de kan tyckas vara irrationella, om man nu är av uppfattningen att av två likvärdiga produkter så ska man köpa den billigare… Men i Japan är till exempel förpackningen ofta viktigare än själva produkten. Det handlar i slutändan om användarupplevelser, om sociala upplevelser, om att må bra.

Just det: När Don nämnde den ville nog alla i publiken ha en Harmony fjärrkontroll från Logitech; en fjärrkontroll som hanterar alla dina apparater och gör det genom att erbjuda konkreta tydliga alternativ som ”Lyssna på musik”, ”Titta på TV”, ”Sänk volymen”, och så vidare. Så för alla köpsugna kommer direktlänken till Webhallen: Logitech Harmony remote.

Kreativitet

Ocean Observations och Sofia Svanteson är experter på interaktions-, ljud-, industri- och grafisk design för primärt mobiltelefoner. Sofia pratar idag om innovation och kreativitet. Med referenser till Apple, Fredrik Härén, klipp från Bourne Identity, Aliens och egna erfarenheter belyser hon hur viktigt det är med kreativitet, inte bara för att skapa nya idéer, utan för att förändra hur vi lär oss om människor för att skapa bättre produkter.

Här är tips för ditt nästa arbetsmöte eller undersökning:

  1. Ignorera vad du redan vet
  2. Sluta aldrig fråga varför
  3. Lita inte på experterna – prata med nyfikna människor, involvera nyanställda, tänk som ett barn, prata med de som slutat
  4. Rör dig i motsatt riktning – fortsätt inte alltid i samma spår i jakten på en lösning
  5. Hitta nya ord – med nya ord för olika fenomen är du inte lika låst vid förutfattade meningar
  6. Var uppmärksam på detaljer – detta är något du kan träna upp
  7. Undvik kokande hjärna – uppstår oftast vid stress och kommunikationsproblem; människor under press tänker inte snabbare

Industridesign

När man går ut från Institutet för design i Umeå har man ett öga för vad som funkar och man har empati för människor – ett par egenskaper som ger möjlighet att skapa produkter som är lätta att förstå och använda. Professor Daniel Fällman berättar hur de tänker kring interaktionsdesign och industridesign; och ger flera exempel på produkter som bemöter människor med en trevligare attityd.

Daniel berättar bland annat om vad de gjort för Umeå Stadsbibliotek när det gäller tillgänglighet för blinda. Varje bok (både ljudböcker och vanliga) har försetts med ett RFID som kan läsas av en liten enhet som besökaren har på fingret. Informationen skickas till en enhet med hörlurar som läser upp vilken bok du pekar på. Nu kan alltså 10-årige synskadade Lukas gå och låna ljudböcker åt sig själv och även tryckta böcker till sin mamma och lillasyster.

Vi får också en inblick i en modell med tre sfärer för att differentiera olika forskningsmetoder som jag inbillar mig kan appliceras inom många fält. Inom design studies handlar det om att diskutera sig fram till lösningar med sina likar; inom explorative design testar man och provar en massa olika lösningar och man har då en generell publik; och i praktical design gör man faktiskt en lösning för en beställare, som då i sig blir en viktig källa för kritik.

Varumärke

Magnus Dahlhjelm, Creative Director på Propeller, förvandlar varumärken till bestående komponenter i en kundupplevelse. Han kastar in varumärket på ett spännande sätt i mixen av komponenter som påverkar hur en lösning ska se ut. Magnus fokuserar på att skapa värdefulla upplevelser genom att skapa kärlekskontakter (love connections) som innebär långsiktiga förhållanden med kunder, som i förlängningen gör dem till engagerade säljare av din produkt eller tjänst.

Taktiken för att lyckas är tredelad:

  1. Känn ditt varumärke dess lekplats: vilka andra varumärken känner du till exempel att ditt företag relaterar till
  2. Gör så att människor säger aah, ooh och wow – skapa kärlekskontakten genom att tilltala deras behov av attraktiva upplevelser
  3. Se till att människor kännner igen, förstår och älskar din produkt – skapa en identitet och kännetecken som särskiljer sig från andra och håll dig till det i allt du skapar

Magnus pratar även om trender för användare…

  1. Vi skapar en emotionell kontakt till varumärken och produkter
  2. Vi letar efter upplevelser som är meningsfulla
  3. Vi fokuserar på rationalitet, trygghet och mening
  4. Vi behöver kunna anpassa (customization)

…och produkter

  1. Maximera användarupplevelser
  2. Högre grad av integration (måste funka med andra produkter och tjänster)
  3. Fokus på användbarhet, utseende och visuellt attraktiva gränssnitt

Sammanfattningsvis

En skön konferens med mycket matnyttigt och trevligt mingel. Ibland, efter att ha hört om andra föreläsare, känner jag att jag borde valt en annan session, men det handlar nog mest om att urvalet av föreläsningar är lite för stort.

Den röda tråden i konferensen, som jag var inne på igår, verkar handla om att vi måste bli än bättre på att engagera och involvera organisationerna i hela designarbetet från början till slut, för att både öka acceptans, kreativitet och kvalitet.

Konferensen är bra men visar mycket potential för att kunna bli riktigt, riktigt bra. Jag tror på att:

  • Dra ner på antalet föreläsningar och satsa mer på en handfull gedigna, erfarna föreläsare.
  • Kör en dag med föreläsningar och en dag med två workshops alternativt heldag med workshop. Man hinner inte ta till sig tillräckligt på 90 minuter. Minst 3 timmar för en workshop, tycker jag.
  • Mer utrymme för samtal mellan konferensdeltagarna – detta är något alla konferenser lider av tror jag, men en digital variant kan säkert vara hjälpsam också, så att vi kan gå in och skriva lite om våra upplevelser och förväntningar både före, under och efter. Kanske kan Jaiku-kanalen för From Business to Buttons marknadsföras mer.

Nåväl, konferensen är inte slut för min del, imorgon är det Cooper Day och jag ser fram emot 7 timmar med David Fore. Hinner förmodligen inte skriva något om det utan kommer använda det som inspiration för en artikel under arbete där jag sågar användartester 😀 så ha en skön sommar alla konferensdeltagare! It’s been a blast 🙂

Läs också om dag 1 på Business to Buttons.

Missa inte heller att läsa Jaiku-kanalen för From Business to Buttons.