Miniguide: Besvara kommentarer om ditt företag på internet
Inför 2009 har företagen på allvar börjat delta i konversationerna på nätet. Mitt inlägg om SEB:s internetbank besvarades av SEB och SvD reagerade genom att faktiskt åtgärda(!) utifrån de synpunkter jag gav på ett mejlutskick.
Från oväntat håll kom också en processkarta för hur företag bör gå tillväga när de bedömer hur de ska svara på en kommentar om företaget på nätet. Det är amerikanska flygvapnet som gjort en handlingsplan i form av ett diagram. Jag hittade diagrammet hos Jeremiah Owyang och har översatt och omarbetat det något här:
Ladda ner som PDF:
Du är välkommen att använda, kopiera och hämta inspiration från diagrammet i din egen verksamhet, efter behag. Kommentera gärna också (förstås!) och hjälp mig att löpande förbättra tankegångarna. Sjävklart måste man för att få plats på en A4-sida hålla diagrammet på en övergripande nivå, lättöverskådligt men med tydliga och relevanta poänger. Det är det som är utmaningen 😉
Apropå SEB:s visade intresse för mitt blogginlägg så visar det sig att det används som exempel av fler än jag själv, och det är självaste Johan Bryggare, Web Manager på SEB, som rapporterar om Magnus Höijs föredrag på sin blogg; och budskapet är en klockren uppföljning på diagrammet ovan: Börjar du lyssna och prata med kunden måste du också kunna leverera.
Konversationerna har verkligen börjat. Läckert.