Infoga Flash, bibehåll hög tillgänglighet
(Om du har Flash Player 6 och JavaScript aktiverat ser du ett bildspel med blommor i stället för en enstaka bild ovan.)
Det här exemplet visar hur Flash-innehåll bör infogas för att bibehålla hög tillgänglighet och sökbarhet.
Osynlig hoppkod (jump code)
I början ligger en osynlig bild ovanför Flash-filmen (eller bilden) som låter användare med textläsare hoppa direkt till innehållet. Om du har relevant innehåll i din “flashcontent”-div (se nedan) så kanske det här inte behövs.
Vanlig div
Det ligger en vanlig div i koden med id-namn “flashcontent” som innehåller html-kod för att visa en vanlig bild. Innehållet i denna div ersätts med Flash-filmen om användaren har den önskade versionen av Flash.
Detektera och infoga med JavaScript
I det här exemplet infogas Flash-innehåll med JavaScript. Om JavaScript är deaktiverat, eller om användaren inte har den begärda Flash-versionen, ser användaren en statisk bild. Det alternativa innehållet kan vara precis vad som helst.
Extern XML-data
Bilder som laddas in i Flash-filmen definieras i en XML-fil. Vilken XML-fil som skall användas definieras med en parameter när Flash-filmen hämtas. Det betyder att samma Flash-film kan återanvändas och uppdateras utan Flash-kodning. När det är möjligt så använd data i XML-filer, vilket gör din lösning så väldigt mycket mer användbar.
Voila!
Som du kan se så kommer även sökmotorspindlar kunna läsa innehållet i div-en, och människor som kan se Flash-filmen kommer att se den. Vad kan vi mer önska? Ja kanske att Flash-detektering var möjligt med något annat än JavaScript.
Men det är en annan historia.
Läs mer om hur du bäst använder den här metoden för att infoga Flash-filmer med FlashObject.
Viktigt om tillgänglighet
Även med den här metoden måste du givetvis försäkra dig om att du har angett namn och/eller beskrivning av Flash-filmen med Flash inbyggda verktyg för tillgänglighet.
Obligatorisk läsning: Creating Accessible Macromedia Flash Content.
Tack
- Tack till Geoff Stearns (deconcept) för JavaScriptet, också känt som FlashObject.
- Tack till Todd Dominey (What do I know) för bildspelskomponenten i Flash (modifierad av mig).
Jag har skrivit den svenska översättningen av handledningen för FlashObject.
Jag har också skrivit en engelsk version av den här sidan.
Bilagor
Alla filer som används i exemplet listas nedan.
(Obs! Om du använder Firefox och inte kan se Flash-filmer är det möjligt att du måste deaktivera Object-tabs i insticksprogrammet Adblock.)