Visualisera din magiska mötestimme

Visualisera din magiska mötestimme
Foto: Kevin O'Mara

Förstår du varför vi bokar in möten i entimmesblock? Är det för att det alltid tar exakt en timme för att åstadkomma det vi vill göra? Nej, det är ett av dessa rutinmässiga fenomen som bland annat orsakar stress men också bidrar till ineffektiva möten. När en timme gått reser alla sig oavsett om mötet är avslutat, eftersom alla har andra möten att gå till, och så bokas ett nytt möte in på... hör och häpna: en timme.

Genom att använda en visuell agenda hjälper du alla mötesdeltagare fokusera på tid och syfte, vilket är kritiskt för produktiva ad-hoc möten. Mötespunkter i en lista har en förmåga att hoppas över - denna "klock-agenda" hjälper dig använda tiden bättre.

klockagenda
  • Inled mötet med att rita en cirkel på ett papper eller whiteboard. Skriv syftet med mötet i mitten.
  • Skriv aktiviteterna för mötet utanför cirkeln i medsols riktning för den ordning ni vill ta upp dem.
  • Dela av "klockan" i segment som symboliserar hur stor del av tiden som ska ägnas varje aktivitet, ungefär som ett pajdiagram.
  • Starta mötet. Klockan tickar.

Ladda ner min mall för klockagendan här.

Källa: Pie Chart agenda är en av de många verktygen som presenteras i den inspirerande boken Gamestorming - a playbook for Innovators, Rulebreakers and Changemakers.

Fler gratismallar... och snart en bok!


I mina utbildningar och coaching-uppdrag så vägleder jag genom ett antal verktyg och processer som har stort stöd av enkla mallar. Många av dessa mallar släpper jag nu under en Creative Commons-licens, vilket innebär att det är helt fritt för dig att använda dessa, bara du hänvisar tillbaka till Axbom Innovation.

En i raden av gratis mallar är till exempel denna som ger grundstommen till en strategi för sociala medier:

strategi för sociala medier

Hur mallarna används får du mer av i dialog med mig när du anlitar mig, men jag kommer också under det kommande året beskriva mycket i den bok jag skriver helt öppet på nätet.

Få en smart organisation i sommar

Förra sommaren skrev jag om att sommaren dödar kunskap. Detta gäller också inte minst svenska företag under sommarmånaderna - så i stället för att halka efter föreslår jag en satsning på något innovativt och inspirerande. För att både du och jag ska hålla våra organisationer och hjärnor i trim kommer jag med sommarpriser på mina populäraste tjänster. Först till kvarn...

Bli sommarsmart - sommarpriser från Axbom Innovation

Social produktutveckling

Produkten MugStir hos Quirky


Går du ibland runt och tänker: "Hmmm, varför finns det ingen pryl som..." men vet samtidigt att du inte har pengar eller tid att realisera en riktig produkt? Då blir du nog glad för det här tipset.

Quirky är sajten som är sinnebilden för hur ett socialt medium som webben kan användas till att förädla produkter. Och realisera dem!

  • Om du har en idé, logga in på Quirky och beskriv den. Kalla den Fnurp.
  • Andra röstar på din Fnurp och kommer med glada tillrop och förbättringsförslag.
  • Någon annan kanske skissar på en ritning (om du inte redan gjort det).
  • Om du får många röster så designar någon din Fnurp (material, färg, form).
  • Sedan ser Quirky till att Fnurpen produceras och börjar ta upp beställningar.
  • När produkten är klar kan jag köpa din briljanta Fnurp på sajten och få den hemlevererad!

Bara att bläddra bland alla de idéer som blivit verklighet tycker jag är otroligt inspirerande. Så vad ska du göra i sommar? Kanske hitta på årets julklapp?

Min kalender

29 april
Föreläser om digital marknadsföring på Högskolan i Jönköping

11-14 maj
Besöker konferensen UXLx i Lissabonoch lyssnar på bland andra Don Norman, och deltar i workshops med Stephen Anderson.

19 maj
Deltar på e-delegationens seminarium om framtidens e-förvaltning.

30 maj
Släpper pilotavsnittet av en ny engelskspråkig podcast.

Lyssna

Webbradion avsnitt 42

avsnitt 42 av den eminenta podcasten Webbradion pratade jag om upplevelsedesign med David och Jonas. Det började Apple-betonat, men vi fick till en hel del bra diskussioner, i fall du missade.

Och prenumerera på Webbradion när du ändå är där.


Bli entreprenör

Missar vi helt att lära dagens barn grundläggande entreprenöriella kunskaper?

Cameron Herold talar övertygande i klippet nedan om hur vi bör hjälpa barn att göra det de älskar att göra, istället för att tvinga dem att bli bra på något de inte gillar. Älskar man till exempel att uppfinna nya saker, utmana traditioner och hitta bättre sätt att göra saker på, så finns gyllene tillfällen att uppmuntra det.

Jag själv lärde mig på dessa 20 minuter oändligt mycket om förhandling och prissättning =)

Cameron Herold: Let's raise kids to be entrepreneurs


Det var allt för den här gången. Hoppas vi hörs snart igen! :)


Kommentera