ENSE
Kontakt

Varför din sökmotor inte ska fungera som Google

Det absolut vanligaste kravet jag stöter på hos alla möjliga organisationer och företag handlar om sök. I dialoger om sajtens sökmotor blir det som ett eko tvärs över alla webbavdelningar i hela landet: “Vi vill att det ska funka som Google”. Även om det låter och känns som en självklarhet att kopiera den största och mest framgångsrika sökmotorn, är det som att säga till snickaren: “Jag vill att gäst-toan ska funka som baja-majorna på Hultsfredsfestivalen.”

Här kommer därför några anledningar till varför det kan vara farligt att tro att Googles sätt att söka är rätt för din webbplats. Det finns många fler, men vi kan väl börja här och så hoppas jag på fler bidrag, både för och emot, av dig som läser:

  1. 10 visade träffar är inte alltid optimalt
    Beroende på vilket typ av innehåll du har så kan det vara värdefullt för besökaren att få 10 eller 20 träffar i resultatlistan. Det handlar mer om en kombination av hur snabbt sökningen sker, hur många träffar som kan tänkas vara relevanta och hur många träffar en genomsnittsanvändare normalt får på en sökning. Om den siffran till exempel ligger på någonstans mellan 10 och 20 så är det onödigt för användaren att alltid behöva bläddra vidare till nästa sida när man istället kan erbjuda hela träfflistan på samma sida.

    Google kommer aldrig kunna visa alla träffar på en sida, eftersom du ofta får tusentals träffar. I deras studier är det laddningstiden som avgjort att 10 träffar är optimalt.

  2. Googles paginering är inte alltid den mest lämpliga
    Paginering är den lilla bläddringsfunktionen längst ner på sidan med vilken du tar dig mellan olika sidor i träfflistan. Googles paginering erbjuder till exempel inte optimal tillgänglighet eftersom det kan vara svårt att klicka på en liten yta om man vill ta sig till valfri sida.Google pagination, no first or lastEtt annat exempel som är tydligare och mer klickvänligt är när man istället för sidans nummer listar spannet av träffar som finns på den aktuella sidan. Det vill säga 11-20, 21-30 och så vidare:pagination, larger click areaMan kan också fråga sig om man behöver kunna hoppa till sida 6 direkt, eftersom man ändå inte vet vad som finns där, och om det kanske är mer lämpligt att erbjuda besökaren att alltid kunna hoppa till första eller sista sidan i sökresultatet.pagination with first and last links

    Läs mer om paginering och se mängder av alternativa utseenden på paginering hos Smashing Magazine.

  3. Googles relevansrankning kanske inte passar ert sökresultat
    Relevans är det svåraste (och mest relevanta!) begreppet när man jobbar med sök och det är ingen hemlighet att även Google arbetar aktivt och kontinuerligt med att förändra och förbättra sin relevansrankning — ibland så ofta som 10 gånger i veckan.

    Här vågar jag påstå att det finns speciella önskemål kring relevans hos varje enskilt företag. Till exempel kan pressmeddelanden få onödigt mycket relevans i listor eftersom de innehåller mycket nyckelord och potentiellt kan ha mycket länkar till sig; men det man egentligen vill styra folk mot är en köpprocess.

    Att manuellt påverka och styra
    vad som dyker upp på vissa sökord är en viktig del av arbete med en egen sökmotor; det handlar både om att hjälpa människor hitta det som ger bra svar på deras sökning och samtidigt styra folk mot det som också genererar värde för företaget. Det är en viktig del som inte bara kostar vid implementation utan också måste få kosta löpande, vilket tyvärr ofta glöms bort.

    Så förr eller senare blir man missnöjd med sin sökmotor igen och köper en ny sökmotor i tron att den kan automatisera de delar som inte kan automatiseras fullt ut.’nuff said.

  4. Informationen i sökresultatlistan kanske inte räcker
    Hur sökresultatlistan ska presenteras är inte självklart en kopia av Google heller. Vad gäller innehållet i varje träff kan det till exempel debatteras huruvida man ska ha förhandsvisning av dokument, visa relaterade sidor och även hur länken till sidan/dokumentet ska presenteras.

    Eftersom du själv har tillgång till all metadata om alla sidor som finns på din egen webbplats, har du möjlighet att presentera sådant som exempelvis Google inte kommer åt eller väljer att ignorera. Det kan vara ämnesord, kategorier, foton från din bildbank, med mera.

    De som arbetar mycket med sin sökmotor kan aktivt analysera sökfrågorna och se till att ge konkreta svar på specifika frågeställningar direkt i sökresultatet, utan att man behöver leta i resultatlistan. Några som gör detta bra är Trygg-Hansa, som tolkar din frågeställning och ger hyfsade förslag på vad du förmodligen letar efter.

    Söker jag på “anmäla en skada” så får jag inte ens en sökresultatlista utan kommer direkt till sidan för skadeanmälan. Det närmast Google kommer en sådan logik är knappen “Jag har tur”. Däremot lämnar träffarna i sökresultatlistan hos Trygg-Hansa en hel del att önska.Sökmotor hos Trygg-Hansa

  5. Synonymer och relaterade ord är inte Googles starka sida
    Samma ord kan betyda olika saker (tomten/tomten) och ett ord kan ha massor av synonymer och konnotationer. I varje företags sammanhang finns ett gäng ord som man använder internt (fikonspråk som benchmarking) och som man alltid vill ska närma sig kundernas/intressenternas språk (vanlig svenska som jämförelse). Ofta är det svårt att sätta sig in i hur användarna tänker, men med en sökmotor får du massor av ledtrådar genom att analysera vad människor faktiskt söker på.

    Det är då du kan se till att styra användare som söker på “lediga jobb” till en sida som inte innehåller de orden utan som företaget snarare har valt att kalla “karriär“. En användare som söker efter “lediga jobb” på Google kommer alltid i första hand få upp sidor som innehåller de orden och inte sidor som heter Karriär. (det finns undantag och trix runt detta, jag vet, men vi pratar generellt).

    Vi hamnar alltså återigen på vikten av att sätta sig in i hur användarna söker efter information och faktiskt erbjuda det bästa svaret på konkreta behov, oavsett vad sökmotorn kanske per automatik tror är vettigast. Förutom synonymer finns böjda ord och relaterade ord som, när man administrerar en sökmotor på rätt sätt, kan vara tillräckliga för att förstå vilken sida den som söker egentligen vill åt, utan att för den skull ha behövt skriva in text som finns på den sidan.

    Det är ett av många sätt som din egen sökmotor kan utkonkurrera Google och skapa en bättre upplevelse.

Om det är Google du vill ha så är det Google du ska använda.

Rent krasst så är det ju så att om din sökmotor ska fungera precis som Google kanske det inte finns anledning att köpa in en egen sökmotor. Kom ihåg att du redan nu kan begränsa din Google-sökning till valfri sajt. Genom att i Googles sökruta skriva till exempel “site:axbom.se användbarhet” så söker du just bara på axbom.se.

Och om du gör en sådan sökning på din egen webbplats och är heljnöd med resultatet, ja då kanske det är Google Site Search du ska satsa på. För en lagom stor företagswebb (extern) kommer du undan med 2000 amerikanska dollar per år för en kompetent sökmotor när du inte har tid eller pengar att åstadkomma en bättre sökmotor. Obs! Google Site Search har faktiskt möjligheten att ladda upp en egen synonymlista, m.m.

Sökmotorstrategi

Frågan du ska ställa är alltså inte: Hur ska jag få sökmotorn att fungera som Google? Frågan du ska ställa är: Hur ska jag få sökmotorn att ge användarna mer värde än Googles sök? Det är en strategi.

Först måste du förstå vilket värde du vill skapa med en sökmotor, både för företaget och för användarna, och vad det rimligen får kosta. Sedan måste du också lista ut vilken design som kommer åstadkomma det efterlängtade värdet och vilken teknik som kommer ge stöd åt både användarupplevelsen och kostnadsbilden. Jag har illustrerat mitt resonemang i följande diagram:

Sökmotorstrategi enligt axbom

Visst är det upplevelsen man vill åt

Självklart förstår jag att det inte egentligen är Google man ber om; det som de flesta avser när de bejakar Google är upplevelsen av att man får relevanta resultat. Den upplevelsen är förstås en självklar del av interaktionsdesign men du får aldrig upplevelsen genom att påstå att du vill kopiera någon annan, utan genom att lära känna användarna och istället beskriva hur du vill att användarna ska känna när de söker.

Tyvärr har jag allför ofta också bevittnat att byråer som får höra orden “Vi vill att det ska fungera som Google” verkligen tar detta ordagrant. Gör inte det.

Vi backar i stället bandet och tar om frågan: hur vill du att sökmotorn på din sajt ska fungera?

relaterat

Per Axbom
2010-01-14
  • http://www.anvandbart.se Tommy Sundström

    En punkt till där man ofta gör klokt i att avvika från Google är hur flerordssökningar fungerar.

    Google gör AND-sökningar. Ju fler ord man skriver, desto färre sökresultat. En bra taktik när man har millioner sidor, men mindre sajter kan ofta ha OR-sökning, så att det räcker med att något av orden man skriver in ger träff. Ju fler ord desto fler sidor, med andra ord.

  • http://bryggare.nu/2010/01/14/lasvart-14-january-2010/ Läsvärt – 14 January 2010 | bryggare.nu

    [...] Varför din sökmotor inte ska fungera som Google | axbom- Google är oftast grymt bra, men på den egna sajten (eller intranätet) går det att få det ännu bättre. Så varför inte göra det? Bra argument från Axbom. [...]

  • http://topsy.com/tb/ow.ly/1n2I41 Twitter Trackbacks for Varför din sökmotor inte ska fungera

    [...] Varför din sökmotor inte ska fungera som Google | axbom axbom.se/blogg/varfoer-din-soekmotor-inte-ska-fungera-som-google – view page – cached Hoppa till innehållet | Kontaktinformation | Tillgänglighet på axbom.se [...]

  • http://www.eutveckling.se Peter Krantz

    Bra skrivet! I många fall tror jag det handlar om att man upplever den egna sökmotorn som “seg”och ifrågasätter varför det inte går lika snabbt som på Google. Precis som du skriver finns det dock andra aspekter som kan bidra till at slutmålet för användaren uppnås snabbare.

    Många som jobbar med sökfunktioner internt försöker använda metadata på ett sätt som i större utsträckning bidrar till relevans och precision i sökresultat (f.ö. två av de mått man bör utvärdera sökmotorer efter).

    Sedan finns det såklart andra aspekter av att lägga ut sin sökmotor hos externa leverantörer som t.ex. Google. Man ger ju då även möjlighet för leverantören att använda information om dina användare på ett sätt som man kanske inte avsåg. Om jag t.ex. letar information om socialbidrag på en myndighets webbplats kanske det skall hållas internt.

    PS. Kan jag inte göra styckeindelning i kommentarer på axbom.se?

  • http://axbom.se axbom

    Tommy och Peter: tack för ytterligare förtydliganden och exempel!

    Peter: ang. styckesindelning i kommentarer så har det gått förut; tack för att du uppmärksammade mig… har lite pågående design och admin-arbete i Drupal.

  • http://topsy.com/tb/bit.ly/7I3sCH Twitter Trackbacks for Varför din sökmotor inte ska fungera

    [...] Varför din sökmotor inte ska fungera som Google | axbom http://www.axbom.se/blogg/varfoer-din-soekmotor-inte-ska-fungera-som-google – view page – cached Hoppa till innehållet | Kontaktinformation | Tillgänglighet på axbom.se [...]

  • http://www.doktorspinn.se/2010/01/16/smurftips-124/ Smurftips

    [...] Varför din sökmotor inte ska fungera som GoogleAxbom är verkligen ett exempel på en person som delar värdefull kunskap! [...]

  • http://betaalfa.polymono.net/2010/01/17/noterat-2010-01-17/ Beta Alfa » Blog Archive » Noterat 2010-

    [...] Varför din sökmotor inte ska fungera som Google [...]

  • http://digitalpr.se/2010/01/17/kortbloggatdigitalpr-se-20100117/ Kortbloggat:Digitalpr.se-2010/01/17

    [...] Varför din sökmotor inte ska fungera som Google [...]

  • http://jardenberg.se/b/jardenberg-kommenterar-2010-01-18/ jardenberg kommenterar – 2010-01-18 — jardenberg u

    [...] Varför din sökmotor inte ska fungera som Google [...]

  • http://blog.e-conomic.se/sok-sa-ska-du-finna/ e-conomic – blogg » Blog Archive &ra

    [...] har skrivit en intressant artikel om sökningar på webbplatser. Axbom pekar på ett antal frågor man måste ställa sig innan man bestämmer sig för om det [...]

  • http://www.euroling.se/ Adam Blomberg
    Mycket intressant inlägg! Vi levererar just en sådan sökmotor som man använder på en webbplatse/intranät/webbutik, SiteSeeker, och ställs inför många av dessa frågor då vi arbetar med våra kunder.
    Generellt tror jag att det finns ett stort värde i att i alla fall vara medveten om de konventioner som Google använder, i och med att majoriteten av webbanvändare är bekanta med dessa. Även om dessa konventioner är grundade på de specifika krav som ställs på global webbsökning så utgör de för många användare normen för hur interaktion med en sökmotor fungerar.
    Med detta sagt är vår tes (i egenskap av produktutvecklare) att behoven och förutsättningarna ser annorlunda på ett intranät, en webbplats eller webbutik än på webben globalt. I och med att utbudet av information troligen är smalare är det än viktigare med hög täckning. Precisionen (träffsäkerheten) är minst lika viktig som vid sökning globalt, men det är (möjligen paradoxalt) en större utmaning för en intern sökmotor att ranka träffarna då man har mindre information att gå på.
    Jag tror att vi kan göra mycket mer när det gäller att guida besökaren rätt, och då handlar det bland annat om att hjälpa användaren att precisera sin sökfråga, och också att sökmotorn med högre kvalitet måste kunna bryta ned och analysera sökfrågan. Vi lanserar just nu ett par metoder för detta, men för att användarna ska kunna ta till sig dessa har vi märkt att vi måste hitta en balans mellan innovation när det gäller funktionalitet mot konvention när det gäller interaktion.
  • http://axbom.se axbom

    Tack för din återkoppling Adam. Du har en bra poäng med innovation kontra konvention. Det finns ju ett visst värde i standarder även om de inte alltid är rätt för användaren. I Sverige hittar vi ofta en papperskorg under diskbänken hemms hos våra vänner men det är inte självklart i alla länder. I England hittar vi gärna en tvättmaskin i köket. Etablerade standarder ger trygghet.

  • http://bestppiclaims.co.uk PPI Claims

    [...]check below, are some totally unrelated internet sites to ours, even so, they may be most trustworthy sources that we use[...]

  • http://bestppiclaims.co.uk PPI Claims

    [...]check beneath, are some absolutely unrelated internet sites to ours, nevertheless, they may be most trustworthy sources that we use[...]

  • http://bestppi.com PPI Claims

    [...]one of our guests not too long ago suggested the following website[...]

dela vidare

0 tecken

Länk som delas: http://axbom.se/varfoer-din-soekmotor-inte-ska-fungera-som-google

skicka till Twitter

dela på LinkedIn


dela länk på Facebook

CC BY 4.0