Sveriges bästa webb har låg tillgänglighet

Artikel publicerad i Computer Sweden i november 2004.

Strunt är strunt och snus är snus om än i gyllene dosor

Under måndagen den 11 oktober annonserades det i alla medier: Hallvarsson och Halvarsson har med hjälp av sin enkät till 150 personer värderat och rankat svenska bolagswebbar. Swedish Match, som basuneras ut som Sveriges bästa sajt, är dock ett praktexempel på en webbplats med låg tillgänglighet.

Det finns väldigt mycket hos Swedish Match som gör det svårt eller omöjligt för sökmotorer, synskadade och alternativa webbläsare att ta till sig innehållet. Lockas därför inte av rubrikernas sköna ord till att kopiera deras lösning, utan använd i stället Swedish Match som avskräckande exempel.

Så här misslyckas Swedish Match med tillgängligheten på sin webbplats:

  • de saknar angivelse av dokumenttyp (en rad som bland annat definierar HTML-version)
  • de saknar angivelse av språk (för textläsare och sökmotorer)
  • de använder frames (sajtens innehåll är uppdelad i flera sidor) vilket gör det svårt för alternativa webbläsare och för sökmotorer att indexera innehållet
  • de använder JavaScript i menyn (syns endast i webbläsare med JavaScript aktiverat, alltså t ex ej för sökmotorer)
  • deras bilder saknar alternativ text, så kallad ALT-text (ALT-text talar om för synskadade och sökmotorer vad bilden representerar)
  • rubriker i brödtexten använder inte normala rubrik-taggar (med hjälp av rubrik-taggar blir det lättare att navigera i innehållet med vissa webbläsare och sökmotorer kan lättare värdera innehållet)
  • filmer saknar texter för synskadade (enligt W3Cs rekommendationer bör sajter med bilder och filmer erbjuda textinnehåll som motsvarar/förklarar för synskadade)
  • de har låst typsnittsstorleken (går inte att förstora texten med webbläsarens inbyggda verktyg, gäller Internet Explorer)

Att på fullaste allvar beskriva Swedish Match webbplats som en sajt med hög tillgänglighet är oroande och förvirrande för många webbägare som tycker det är viktigt att följa riktlinjer för användbarhet och handikappanpassning.

Jag förstår att Hallvarsson och Halvarsson mäter tillgängligheten av finansiell information på dessa sajter, men låt oss inte gå i fällan och tro att tillgänglighet kan mätas med enkäter; Enkäter används för att mäta attityder.

I Sverige är vi generellt duktiga på att ta till oss riktlinjer för webb, i och med att 24-timmarsmyndigheten och WAI blivit begrepp; EU-rekommendationer finns också gällande tillgänglighet för personer med syn-, hörsel-, rörlighets- eller kognitiva handikapp.

Fortsätt erbjuda bra finansiell information, Swedish Match, men gör det till alla, inte enbart till personer med normal syn som använder Internet Explorer med JavaScript aktiverat.


Kommentera