Januaris webbformulär: DB Schenker privatpaket får ny design

Jag önskar jag kunde hjälpa alla er som vill få gratis interaktionsdesign av webbformulär men regeln är att jag efter eget huvud väljer ett formulär varje månad. Januari månads webbformulär hittar du på privatpaket.se i regi av transportföretaget DB Schenker – det handlar om att boka och skicka paket mellan privatpersoner och i case-beskrivningen står det bland annat så här:

“Förväntningarna är att göra det enkelt och kul att boka en ganska grå sak som frakt. Något som står i kontrast till ofta trista gränssnitt som brukar finnas i transportbranschen.”

Jag tycker förväntningarna är helt rätt och antar utmaningen – en viktig aspekt av webbdesign är nämligen att inse att det inte behöver gå snabbt att fylla i ett formulär, det centrala är att upplevelsen är angenäm och minnesvärd, utan att skapa friktion. Du får vara domare, för här får du min okulära besiktning av dagens formulär, tillsammans med en beskrivning av skisserna, som du också får i PDF-format.

Interaktionsdesign för Schenker boka och skicka privatpaket

Interaktionsdesign av Schenkers webbformulär för att skicka privatpaket from axbom on Vimeo.

Före och efter – snapshots

En sida i formuläret i orginal och i min tappning, skissartat

Den här responsen fick jag från DB Schenker i samband med att jag skickade mina skisser och kommentarer till dem.

“Riktigt givande att läsa dina bra kommentarer, tack för dem! Tycker om dina poänger med stringens, repetition och tydlighet kring nästa steg – för att skapa en bättre förståelse och trygghet för användaren. […] Uppfriskande och inspirerande och framförallt kul att få input från dig som inte är lika insnöad på frakter och transporter som vi är. 🙂 […] Tack igen för ett jättetrevligt initiativ och ett jättebra jobb!”

När kunden är nöjd så är jag nöjd. Kom dock ihåg att det faktiskt kan bli bortåt 10 gånger bättre om vi sitter ner tillsammans och jobbar fram interaktionsdesign iterativt baserat på reella insikter om kunderna; deras förväntningar, förkunskaper och målbild.


Kommentera