Januaris webbformulär: DB Schenker privatpaket får ny design
Jag önskar jag kunde hjälpa alla er som vill få gratis interaktionsdesign av webbformulär men regeln är att jag efter eget huvud väljer ett formulär varje månad. Januari månads webbformulär hittar du på privatpaket.se i regi av transportföretaget DB Schenker – det handlar om att boka och skicka paket mellan privatpersoner och i case-beskrivningen står det bland annat så här:
Jag tycker förväntningarna är helt rätt och antar utmaningen – en viktig aspekt av webbdesign är nämligen att inse att det inte behöver gå snabbt att fylla i ett formulär, det centrala är att upplevelsen är angenäm och minnesvärd, utan att skapa friktion. Du får vara domare, för här får du min okulära besiktning av dagens formulär, tillsammans med en beskrivning av skisserna, som du också får i PDF-format.
Interaktionsdesign av Schenkers webbformulär för att skicka privatpaket from axbom on Vimeo.
Före och efter – snapshots
Den här responsen fick jag från DB Schenker i samband med att jag skickade mina skisser och kommentarer till dem.
När kunden är nöjd så är jag nöjd. Kom dock ihåg att det faktiskt kan bli bortåt 10 gånger bättre om vi sitter ner tillsammans och jobbar fram interaktionsdesign iterativt baserat på reella insikter om kunderna; deras förväntningar, förkunskaper och målbild.