axplock med twitter och mental notes 2011-01-26
Användarupplevelser och design
» Sketching: the Visual Thinking Power Tool
Ett slag för skissandet! Det sporrar konversationer! Tipstack till Chris McCann.
» Mental Notes: Bring a little psychology into web design
Jag vurmar för psykologi och beteendevetenskap i designprocessern. Jag har beställt mina kort, gör det du också! Och lyssna på Mental Notes-skaparen Stephen Anderson när han intervjuas i SpoolCast.
Kommunikation, strategi och innovation
» We already know what to do, we just need to validate it with a survey …
Bra! Sluta göra enkäter för enkäternas skull!
» Rory Sutherland: Life lessons from an ad man
En förändring i uppfattat värde kan vara lika tillfredställande som en faktisk förbättring. Intressant!
» Kick Ass Kickoff Meetings
Sparka arsle vill man ju göra. Som vanligt handlar det om att sluta ödsla tid och faktiskt låta mötena ha ett mål och ge resultat.
Nya medier och trender
» Google växer i Europa
Dags att fila på cv:t? Jag brukar säga att det enda företag jag skulle säga ja till på stubben om de frågade är Google. Men jag är inte så säker längre. Axbom Innovation kan leverera rätt bra lösningar också 😉
» Sociala medier kan bli mer tillgängliga
Inga uppseendeväckande slutsatser och väldigt lite om hur sociala medier faktiskt kan göra innehåll mer tillgängligt. Allt hänger på vilken typ av funktionshinder vi pratar om. Jag tycker PTS och deras konsulter ska sluta skapa oro och vara mer proaktiva med information om hur information faktiskt bör och skall presenteras. Det får bli en separat artikel om detta.
» “Kulturarvet ska finnas på nätet”
Pelle Snickars har alltid sunda, självklara och tydliga åsikter!
» The rise of personal brands means the rise of personal logos – here’s mine, what’s yours? | Trends in the Living Networks
Helt uppenbart så kan jag skriva under på det här. Frågan är hur många av oss som faktiskt har “namnloggor”.
» Den nya bloggen: Om Klara är 116 cm och Kalle är 116 cm, hur mycket längre är då Kalle?
Lindex har koll på det här med centimeter… och visst blev det diskussion, men mest förbannad blir jag inte på Lindex utan på SvD som kör sin papegoj-version från TT , och även Expressen som skriver utan källhänvisning. Nyheten startar hos Jennie men ingen bemödar sig om att länka till eller prata med källan. Det är kopiering av nyheter på hög nivå, utan att ge cred till den som faktiskt “gav” nyheten till omvärlden och all form av journalistik lyser med sin frånvaro. Det är helt enkelt dålig stil och jag ser ständigt sådana här exempel. Snart får jag banne mig lust att starta en egen dagstidning för digitala medier som faktiskt funkar som den ska!
» Några konkreta råd till Expressen (och andra mediehus)
När vi ändå är inne på mediehusen så finns det fler områden de måste försöka tänka mer rätt kring. Här är bra tips från @jocke kring kommentarshantering som även stora företag kan suga åt sig av. Höj kvaliteten för bövelen!
Produktivitet och företagande
» Guide till Twitter | Helen Alfvegren
Riktigt riktigt bra av Helen för dig som vill lära dig mer och komma igång med Twitter!
» 3 Ways Other Than Google Alerts To Monitor Your Brand
Tänkvärt. Själv använder jag socialoomph då och då.
» This is the web right now
Hysteriskt rolig nördhumor! Tipstack till @deeped (Niclas Strandh)