Currently on vacation until Monday, August 11. I check e-mail but may be slow to respond.
ENSE
Kontakt

axplock med twitter och mental notes 2011-01-26

Användarupplevelser och design

Get Mental Notes» Sketching: the Visual Thinking Power Tool
Ett slag för skissandet! Det sporrar konversationer! Tipstack till Chris McCann.

» Mental Notes: Bring a little psychology into web design
Jag vurmar för psykologi och beteendevetenskap i designprocessern. Jag har beställt mina kort, gör det du också! Och lyssna på Mental Notes-skaparen Stephen Anderson när han intervjuas i SpoolCast.

Kommunikation, strategi och innovation

» We already know what to do, we just need to validate it with a survey …
Bra! Sluta göra enkäter för enkäternas skull!

» Rory Sutherland: Life lessons from an ad man
En förändring i uppfattat värde kan vara lika tillfredställande som en faktisk förbättring. Intressant!

» Kick Ass Kickoff Meetings
Sparka arsle vill man ju göra. Som vanligt handlar det om att sluta ödsla tid och faktiskt låta mötena ha ett mål och ge resultat.

Nya medier och trender

Ross Dawson logotype

Har du en personlig logotyp?

» Google växer i Europa
Dags att fila på cv:t? Jag brukar säga att det enda företag jag skulle säga ja till på stubben om de frågade är Google. Men jag är inte så säker längre. Axbom Innovation kan leverera rätt bra lösningar också ;)

» Sociala medier kan bli mer tillgängliga
Inga uppseendeväckande slutsatser och väldigt lite om hur sociala medier faktiskt kan göra innehåll mer tillgängligt. Allt hänger på vilken typ av funktionshinder vi pratar om. Jag tycker PTS och deras konsulter ska sluta skapa oro och vara mer proaktiva med information om hur information faktiskt bör och skall presenteras. Det får bli en separat artikel om detta.

» “Kulturarvet ska finnas på nätet”
Pelle Snickars har alltid sunda, självklara och tydliga åsikter!

» The rise of personal brands means the rise of personal logos – here’s mine, what’s yours? | Trends in the Living Networks
Helt uppenbart så kan jag skriva under på det här. Frågan är hur många av oss som faktiskt har “namnloggor”.

» Den nya bloggen: Om Klara är 116 cm och Kalle är 116 cm, hur mycket längre är då Kalle?
Lindex har koll på det här med centimeter… och visst blev det diskussion, men mest förbannad blir jag inte på Lindex utan på SvD som kör sin papegoj-version från TT , och även Expressen som skriver utan källhänvisning. Nyheten startar hos Jennie men ingen bemödar sig om att länka till eller prata med källan. Det är kopiering av nyheter på hög nivå, utan att ge cred till den som faktiskt “gav” nyheten till omvärlden och all form av journalistik lyser med sin frånvaro. Det är helt enkelt dålig stil och jag ser ständigt sådana här exempel. Snart får jag banne mig lust att starta en egen dagstidning för digitala medier som faktiskt funkar som den ska!

» Några konkreta råd till Expressen (och andra mediehus)
När vi ändå är inne på mediehusen så finns det fler områden de måste försöka tänka mer rätt kring. Här är bra tips från @jocke kring kommentarshantering som även stora företag kan suga åt sig av. Höj kvaliteten för bövelen!

Produktivitet och företagande

Facebook is taking over the world» Guide till Twitter | Helen Alfvegren
Riktigt riktigt bra av Helen för dig som vill lära dig mer och komma igång med Twitter!

» 3 Ways Other Than Google Alerts To Monitor Your Brand
Tänkvärt. Själv använder jag socialoomph då och då.

» This is the web right now
Hysteriskt rolig nördhumor! Tipstack till @deeped (Niclas Strandh)


Per Axbom
2011-01-26
  • Pingback: Tweets that mention axplock med twitter och mental notes 2011-01-26 | axbom -- Topsy.com

  • http://SvD.se Johan Silfversten Bergman / SvD.se

    Hej, cirka en timme efter att vi publicerade TT-telegrammet om Lindex och klädstorlekarna publicerade vi vår egen version av nyheten. Den versionen har hela tiden haft en tydlig länk till Jennies blogg och den hittar du här:

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tjejplagg-mindre-an-pojkplagg_5891617.svd

  • http://axbom.se axbom

    @Johan: bra fångat. Rätt ska vara rätt. Att jag blev så frustrerad är nog mer ett symptom på att jag ofta ser typen av artiklar som bara “rapar upp” nyheter som är bättre beskrivna i originalform, där källan inte anges.

    Lite förvirrat blir det förstås att nyheten ligger i två olika versioner. I den bästa av världar ändrar man den ursprungliga nyheten när man skriver en bättre version av samma nyhet, eller länkar i alla fall till den nya. Men tack för påpekandet!

  • Pingback: MW-Tips: 2011-01-30

dela vidare

0 tecken

Länk som delas: http://axbom.se/axplock-med-twitter-och-mental-notes-2011-01-26

skicka till Twitter

dela på LinkedIn


dela länk på Facebook

CC BY 4.0