axplock med personas, tester och SEO 2011-03-29

axplock har haft uppehåll men är nu tillbaka i all sin prakt 😀

Användarupplevelser och design

Long After the Thrill: Sustaining Passionate Users

Fantastisk presentation av Stephen P Anderson, min nya idol =)

» What Happens After the Facebook Like? 20 Tips To Engage Your Audience After the Like
Gammal artikel, men träffsäker. Det går inflation i att jag ska gilla alla butiker nu, men vad har de egentligen tänkt göra med alla fans som bara vill ha rabatt på en tröja?  Facebook like borde rimligtvis vara början, inte slutet, på ett förhållande – för nu har du satt dig i en situation där användarna lätt kan klicka “unlike”, och därifrån är det svårt att vinna tillbaka dem.

#personas

Ladda gärna ner min mall för personas

» Who’s Your Audience, Kenneth: The Value Of Personas
Bra om personas, med exempel på vad de bör innehålla.

» Personas: the foundation of a great user experience
Riktigt uttömmande post om personas och vad du kan göra om din budget inte tillåter fullfjädrade undersökningar som underlag.

#tips

» The Ultimate 20 Usability Tips for Your Website
Back to basics, men väl värt att ta till sig. Hur många av dessa lever du inte upp till?

» 10 Web Design Elements that You Shouldn’t Overlook
Det sitter i detaljerna. Lägg märke till att 4 av dessa rekommendationer direkt eller indirekt handlar om webbformulär.

#tester

» What Should You Test On Your Landing Pages For Maximum Conversions?
Bra tips för dig som funderar på A/B-testning. Börja med de sidor som redan har mycket trafik!

» 4 forgotten principles of usability testing
Riktigt bra om användningstester och de vanligaste misstagen. Kom ihåg att det är beteende och inte demografiska egenskaper som bör avgöra vilka personer du testar med.

#webbformulär

Flera bra designmönster

» Form Design: 11 Patterns For Accepting User Input
Bra designmönster, men jag håller inte med om allt. Lösenordsmätare kan till exempel ställa till det.

» Form Field Usability: Avoid Multi-Column Layouts
Flera kolumner i dina formulär kan ställa till en rad problem. Undvik.

» 17 Ways to Simplify ‘Sign Up’
Bra tips. Vill se en snyggare sammanstälkning av detta. Kanske kommer i en e-bok nära dig…

» Form Design: 11 Patterns For Accepting User Input
Bra. Men jag håller inte med om alla råd… speciellt inte password strength meter.

#webbcopy

Innehållsstrategens livssituation

» Diagram: Partners for the content strategist
Vackert diagram av Richard Ingram. Tänker du också så här kring ditt innehåll?

» Evany Thomas’s answer to What is the role of a “content strategist” at Facebook?
Så här jobbar innehållsstrategerna på Facebook. Svaret kom spontant på Quora!

» Killer Content Strategies and Tactics : The World
“You have to know who you are, and what you want to say, before you can say it.” Ann Handley från marketingprofs har mycket vettigt att säga.

» 3 Questions All Content Must Answer
Bra! Sätt upp frågorna på väggen. Vad vill jag att människor ska se, höra och/eller lära sig? Vad vill jag att människor ska tänka/tycka? Vad vill jag att människor ska göra? Hur ser din call to action ut i slutet av ditt innehåll?

SEO

» Accidental SEO – How I got 400,000 page views without even knowing it
En del misstag slår väl ut…

» User-Friendly SEO
Bra tips med förklarande bilder. Och just när du tyckte att de här tipsen kanske räcker så kommer följande artikel:

» WordPress SEO: The Only Guide You Need
Hepp! Då behöver ingen annan skriva mer 😉

Gratis för webbisar

» Mobile Boilerplate
Fenomenal mall för dig som utvecklar mobila tjänster.

» {placekitten}
Du vet hur jag ogillar Lorem Ipsum. Det här är ju egentligen lika illa, men mycket roligare 😉 — en automatisk kattbild när du själv inte har några bilder. tipstack till @frasen

Om du bläddrar upp till toppen igen kanske du hittar min bonus i detta axplock också: en mall för personas (tips: kolla bilderna).



Kommentera