Bygghemma luftvärmepump

Felanmälan av luftvärmepump

Per Axbom till Kundservice 14 juli 2022 12:56

Följande meddelande har skickats från vår hemsida.

Kundens email:per@axbom.se

Ärende: 8721137

Fråga: Hej, innedelen på luftvärmepumpen droppar vatten. Oregelbundet, och ibland ganska stora mängder, och soffan under blir blöt. Kan ni åtgärda detta eller måste jag reklamera produkten? Som det är nu går den inte att använda. Filmer: https://vimeo.com/729940483/acf6c7311e https://vimeo.com/729939846/88fd7d5594 Bilder: https://www.dropbox.com/s/77zmsfytjbzcwys/bild1.jpg?dl=0 https://www.dropbox.com/s/wiiho6y77qm7hd0/bild2.jpg?dl=0 Gäller Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2W - Innedel Ordernummer: 8721137

Kundservice till Per Axbom 15 juli 2022 17:20

Hej,

För att kunna göra en rättvis bedömning behöver vi din hjälp med mer information, i form av bilder och en utförlig felbeskrivning. Ta gärna både närbilder och översiktsbilder för snabbare hantering.

- När upptäcktes felet?
- Hur länge har felet funnits?
- Vart sitter felet och hur utmärker det sig?
- Har ni provat någon åtgärd, vilken?
- Vem har installerat produkten?
- När installerades produkten?

Om felet är svårt att fånga på bild, kanske en video eller ljudupptagning passar bättre. Då går det även bra att bifoga en video eller ljudupptagning i mailet på samma sätt som bilderna. Skicka bilderna och/eller video tillsammans med din felbeskrivning genom att svara på detta mail.

Vid bristfällande bilder eller information kan vi komma att be er skicka in nya bilder och kompletterande uppgifter till oss.

Om du behöver vidare hjälp i ditt ärende, vänligen besvara detta mail utan att ändra ämnesraden för snabbast hantering

Per Axbom till Kundservice 16 juli 2022 11:37

När upptäcktes felet?

Samma dag som jag felanmälde: 14 juli. Det var tredje gången vi hade luftvärmepumpen igång eftersom det varit behagliga temperaturer ett tag.

Hur länge har felet funnits?

Oklart, eftersom vi inte vet vad det är för fel på produkten. Sannolikt har väl felet funnits hela tiden.

Vart sitter felet och hur utmärker det sig?

Vi vet inte var felet sitter, men luftvärmepumpen läcker vatten (det droppar i rask takt från innedelen, vilket snabbt gör soffan under blöt). Så vi kan se symtomet (hur det utmärker sig) men inte orsaken.

Har ni provat någon åtgärd, vilken?

Nej, vi vågar inte prova något själva då vi inte vill förverka garantin.

Vem har installerat produkten?

Det är ni som har anlitat installatören, eftersom vi beställde produkten med installation av er. Om jag förstod rätt anlitade ni Svensk Installationspartner AB.

När installerades produkten?

Den 6 juli.

Bilder och filmer. För att se hur snabbt och hur stora mängder det droppar från innedelen bör ni kolla filmerna.

FILMER:
Film 1: https://vimeo.com/729940483/acf6c7311e
Film 2:  https://vimeo.com/729939846/88fd7d5594

Bilder:
På bilderna kan man se vattendroppar, men för att se hur snabbt det droppar bör ni se filmerna ovan. Har även med en översiktsbild så ni ser hur innedelen sitter på väggen.

Kundservice till Per Axbom 18 juli 2022 13:03

Hej Per,

Tack för ditt mail.

För att kunna göra en rättvis bedömning behöver vi din hjälp med mer information, i form av bilder och en utförlig felbeskrivning. Ta gärna både närbilder och översiktsbilder för snabbare hantering.

Frågor:

- Finns det någon felkod som visas och i så fall vilken/vilka?
- Vilken inställning används?
- Har produkten flyttats efter installationen?
- Certifieringsnummer på installatören krävs

Bild:

- Typskylt på både inomhusdel och utomhusdel.

Om felet är svårt att fånga på bild, kanske en video eller ljudupptagning passar bättre. Då går det även bra att bifoga en video eller ljudupptagning i mailet på samma sätt som bilderna. Skicka bilderna och/eller video tillsammans med din felbeskrivning genom att svara på detta mail.

Vid bristfällande bilder eller information kan vi komma att be er skicka in nya bilder och kompletterande uppgifter till oss.

Tack på förhand!

Om du behöver vidare hjälp i ditt ärende, vänligen besvara detta mail utan att ändra ämnesraden för snabbast hantering

Per Axbom till Kundservice 18 juli 2022 13:15

- Finns det någon felkod som visas och i så fall vilken/vilka?

Nej.

- Vilken inställning används?

Kyla/fläkt 18 grader. Men droppandet sker på flera temperaturer.  Det  går inte från vår sida att härleda felet till någon särskild inställning.

- Har produkten flyttats efter installationen?

Nej.

- Certifieringsnummer på installatören krävs

Det är ni på Bygghemma som har beställt installatören. Det är inte vi som har gjort det. Det var installatören som hade med sig produkten från er. Det är min förhoppning att ni har kontakt med de installatörer ni anlitar.

Bild:

- Typskylt på både inomhusdel och utomhusdel.

Få Pers nyhetsbrev

Utkanten av digital etik är ett månatligt nyhetsbrev som belyser exempel på skadlig teknik och lär digitala kreatörer hur man bygger för universellt välmående.

Ange e-postadress