ENSE
Kontakt

Visioner och visualiseringar för skolan

Rum för lärande? Foto: cliff1066 (Flickr)

Jag blev väldigt berörd av Johan Grafströms inlägg om Emma som hanterade sin dyslexi med att skapa en interaktiv presentation som inlämningsuppgift. Hon valde själv att frångå kravet på text och två sidor (helt fantastiskt modigt bara det!). Historien förtäljer inte hur Emmas lärare hanterade situationen men tydligt är att Emma ånyo möttes av samma sorts förebråelser som de tidigare röda bockarna i kanten – tillrättavisningar som dämpar kreativitet och rättar in barn i de förutbestämda mallarna; mallarna som definierar viktig kunskap för att “lyckas” i livet och bidra till samhället.

Jag får rysningar och återblickar från boken Du sköna nya värld av Aldous Huxley….

Är det något mina 14 års arbete med digital kommunikation lärt mig så är det att barn måste uppmuntras att göra som Emma, att kommunicera med med bilder, visualiseringar, video. Text är en bråkdel av kommunikation, det har vi alltid vetat. Att en bild säger mer än tusen ord går knappast att tvista om; att vårt kroppspråk, tonfall och blickar innehåller så mycket mer information än orden; att en bra visualisering kan göra att vi förstår något som vi tidigare inte kunnat ta till oss i text – det är som att se världen genom ett genis ögon.

Om du har sett Hans Rosling tala så förstår du. Annars är det obligatoriskt: Se Hans Rosling tala (mindre än 5 minuter).

Det handlar inte om matte och svenska

Och är det något som forskning visar med all önskvärd tydlighet så är det att vi måste frångå de stereotypa föreställningarna om att matematik och språk definierar framgång. Vi måste våga vara annorlunda.

  • Det är inte språket det handlar om: det handlar om att göra sig förstådd och interagera med andra människor.
  • Det är inte matematiken det handlar om, det handlar om förmåga att förstå och beskriva kvantitet, struktur, rymd och förändring.

Det kan vi göra med så oändligt många fler verktyg än bokstäver och siffror.

Barn som kommer till skolan med erfarenhet av Youtube, handhållna datorer, iPods och mobiltelefoner kan heller inte förväntas sitta i en liten lärosal och prata om dåtid och nutid enligt en standardiserad läroplan som kanske har väldigt lite att göra med livet som eleven känner till det. I nuläget måste barnen söka sin egen utbildning utanför skolan för att upptäcka hur de kan samtala, arbeta och uttrycka sig med interaktiva och digitala verktyg.

Omfamna de digitala verktygen

Jag uppmanar er att prata med era skolor om användning av digitala medier i skolarbeten. Hur bör man förhålla sig och vilka verktyg kan man använda? Och när era barn vill komma igång redan nu med sitt eget självlärande så har jag massor av webbaserade verktyg jag vill tipsa om. Bland andra:

(och ja, det är svenskar som ligger bakom flera av dessa verktyg)

Det finns så mycket mer att säga men vi börjar här och jag länkar vidare till andra som också behöver höras:

/Per Axbom, kommunikationsvetare och pappa

PS Jag avslutar med ett roligt klipp om Facebook som några av mina högskoleelever i Jönköping satte ihop DS

 


Per Axbom
2011-03-30
  • http://www.ronnestam.com Johan Ronnestam

    Tackar och bockar för tipsandet :)

  • Li Gessbo

    Mycket bra; håller fullständigt med. Och tack för bra tips! Gick lärarutbildning och valde ofta själv kreativa, okonventionella lösningar på uppgifter. Lärarna stödde det, men jag mötte ibland skarp kritik från de andra blivande lärarna (studenterna), vilket var överraskande och skrämmande. Bilden av hur man “ska” göra är stark. Jag jobbar inte längre som lärare. Jag är kommunikatör. Och förälder.

  • Teresa Christiansson

    Hej! Tack för massor av bra sidor att arbeta med i skolan! Har du hört talas om http://www.khanacademy.com ? Om inte, ta en titt. Hälsningar Teresa

  • Peter Ljunglöf

    Li Gessbo: Tråkigt att du har slutat som lärare. Som småbarnsförälder så är det precis sådana som du som jag vill se i skolan tillsammans med dina barn. Precis som du slutade min fru som lärare, då hon efter att efter många år av försökande fann att de etablerade lärarna aldrig hade några ambitioner att frångå sätten “som man alltid har gjort”. Som nyutexad hade hon massor av idéer, men uppenbarligen hamnade på fel ställe. Bra idéer behöver en bra jord att gro i…

  • Peter Ljunglöf

    Tack för kanonbra tips! Precis vad jag har letat efter. Som Sir Ken Robinson påpekar så finns det en enorm kreativ kraft inbyggd hos barn, och det märker jag på mina barn i åldrarna 3, 5 och 7. Min utmaning som förälder är att underhålla och utveckla denna kreativa kraft även framöver, trots skolor som inte alltid kommer att hålla måttet i just den aspekten (befarar jag).

  • Li Gessbo

    En stor del av skolans problem är ett ledarskapsproblem vill jag påstå. Vet också att det finns många väldigt kunniga och nyskapande lärare i skolorna, men orimligt mycket av kvaliteten avgörs av den enskilde läraren. Det ansvaret i kombination med ofta dålig arbetsmiljö och dålig lön gör att man riskerar att förlora dem som har ambitioner.

  • Pingback: Veckan som gick – Vecka 13 « Same Same But Different

  • http://www.jesperbylund.com Jesper Bylund

    Väldigt sant, väl skrivet och jättebra tjänster!

    Problemet med skolan är till stor del för att “kunskap” måste kunna kvantifieras och jämföras mellan tusentals elever. Siffror är enkelt.

    Det är därför vi lär oss följa ordet i boken med fingret, det hjälper inte oss, men det hjälper läraren att se att vi läser.

  • Pingback: Axbom vs Barack Obama #infographic | axbom

dela vidare

0 tecken

Länk som delas: http://axbom.se/visioner-och-visualiseringar-for-skolan

skicka till Twitter

dela på LinkedIn


dela länk på Facebook

CC BY 4.0